aspecte inedite din viața lui dan iancu (12)

umblu din birou în birou cu ceva treburi. cum mă văd, colegii mei dau drumul la radio. știri din românia non stop. generalul milea s-a sinucis. a fost sinucis, declar eu vindicativ. șaizeci și două de mii de victime. ba nu, optzeci de mii. masacru! sunt furios și-mi dau seama că nu am ce face. românia e departe, eu aici, iar ființa mea nu are cum să facă anume ceva. sună telefonul. e sergiu.
– a sosit mișu cu porcii.
– bine, vin acum la tine.
mă-mbrac și-i spun lui beni că eu plec. am treabă. zîmbește înțelegător și spune că e ok. alerg la sergiu. ăla se mișcă încet să nu cumva să se spargă. eu fierb.
– hai, mai o dată.
– stai liniștit că tot aia e.
ieșim. luăm mașina lui și mergem în parcarea de la intrarea în termocentrală. acolo mișu fumează. calm.
– scuză-ne… articulez eu grăbit.
– stai bă liniștit, zice el deschizînd portbagajul.
luăm jumătățile de porc după cum ne-am înțeles. trei. una pentru mine, alta sergiu și a treia mihai. le transmutăm în portbagajul citroenului lui sergiu și plecăm fiecare-n treaba lui. ajungem la blocul lui sergiu. (am pomenit numele lui de trei ori. îs furios. nu știu de ce.) pun o folie de plastic pe mine și iau o jumătate. eu le voi căra pentru că el rămîne la mașină să nu ne fure careva. ce drac să fure? porcii? haida de. nu-s ruși sau romîni pe-aici. cel mult gruzini, dar ăia halesc doar cașer. cu a doua jumăatte am ghinion. greșesc apartamentul. intru și-l văd pe unul cu kipa pe fotoliu. spun „scuzele mele” și mă-ntorc. după aia îmi dau seama că omul văzuse rîtul. mă rog, jumătate de rît. tot aia. o să mă omoare mă gîndesc și cobor pentru a treia jumătate. urcîm. îi povestesc lui sergiu pe ton hazliu. se face verde.
– știi că e din mafia gruzină?
– nu.
– sper că nu i-ai spus unde te duci cu porcul.
– n-am avut timp.
ne tupilăm pînă la el în apartament. dă drumul al radio. canalul doi transmite radio românia în direct. aud „trupe arabe atacă radioul!”
– ce să-ți iau de băut? mă-ntreabă omul calm.
– vodcă și bere.
– păi o să te-mbeți.
– asta și vreau.
– păi mai poți tranșa carnea?
– da, dragule. pot. urlu eu „ușor” nervos.
se face nevăzut și mă apuc de treabă. ăia la radio îi dau înainte. ceaușescu a fugit. nu se știe unde e. lozinci, apeluri, groază. asta e, îmi spun și mă apuc de treabă. jos soriciul, decupat mușchii, pun pe căprării. apare băutura. beau ca pe apă minerală. țîr la ușa. e soacra lui mihai. a venit să mă ajute. de fapt se pricepe mai bine ca mine și la două mîini prima juma se gată repede. eu cu urechile ciulite. ea sporovăia de parcă nu scăpase de ceaușescu și se-ntorcea într-o țară limpede. limpede pe dracu. aveam să aflu asta ceva mai încolo. o lună. doar atît a durat iluzia revoluției. în ianuarie la cinci am aterizat, iar la șapte eram în piața revoluției. m-am uitat și am zis ca-n „porțile albastre ale orașului” replica lui caramitru. „ăsta nu e tata!” și am închis capitolul. în seara aia de douăzeci și doi decembrie m-am făcut muci. nu mai țin minte. isabela mi-a povestit despre răcnetele mele și viforoșenia revoluționară ce mă apucase. am umblat după aia cu afișe, cu donații, cu relatări… toate pînă cînd am revenit din românia. țin minte și acum. veniseră minerii. dimineață fusese un miting în piața din fața guvernului. aveam un aparat foto, mamya slr. mă purtaseră pe brațe pînă în clădirea unde nu fusesem niciodată. oamenii ocupaseră palatul și aruncau cărți de cu coperți roșii pe geam. „uitați-vă ce citesc ăștia” urlau bezmetic. îi văzusem pe mineri în piața victoriei seara, stînd pe jos. „de ce ați venit?” l-am întrebat pe unul. „nu știu domnule.” am mers apoi la catinca unde am făcut dragoste vreun ceas și ea zimbea fericită. mă gîndeam că mă voi întoarce și vom fi împreună. îi sărutam gîtul și ea se încovriga. n-aș mai fi plecat. poate ar fi fost mai bine. am fugit la ai mei, cît să mă cert cu taică-meu pe discursul lui ilici și de acolo la aeroport. știam brusc că în românia sunt doar în excursie.

Lasă un răspuns

