aspecte inedite din viața lui

*

nu, n-am fost la bîlci[1] decît o dată. și aia de mult, de nu-mi aduc aminte mai nimic, poate am în cap o imagine foarte colorată. era ceva cu iarnă parcă, cu vată de zahăr, eu o mîncam, și multe haine roșii, galbene, verzi, maro și albastre. un albastru închis, un soi de bleumarin prăfuit, cu care se-mbrăcau în acea secvență destul de mulți. nu văd acolo nici lanțurile, nici călușei, nici femeia cu barbă sau alte minunății despre care am citit, desigur, ca orice om de vîrsta mea presupun. fac legătura cu piața obor sau cum i se spunea odată, la moși, fapt irelevant pentru că multe alte astfel de imagini din copilărie mi-s închipuite, simple construcții cu care mi-am amăgit dorințele, și care n-aveau nici în clin nici în mînecă cu fantastica lume a poveștilor, pe care le devoram în copilărie, deși nici mai tîrziu nu mi-au displăcut, dar o rărisem cu lucrurile pe care le consideram simple și o tăiasem spre altele mai complicate, ce nu le-am digeram atunci. mai tîrziu am făcut în jurul lor alte cetăți din alte scrieri de puteai să crezi că nu parcursesem decît o imensă biblie cu madame bovary prinsă între frații karamazov sub zidurile ierusalimului și salvată de cei trei mușchetari conduși de un mefisto îndrăgostit de plumbul bacovian. pot înălța și acum povești cu frînturi amintite de ici de colo, dar toată cultura mea nu era doar rafturi cu păreri bine înfipte în realitatea literaro-filozofică-bibliografică, ci o babilonie care trăia brambura, unde timpul nu curgea lin de la un an la altul și era un vortex care amestecă oamenii, faptele și sentimentele cu o logică aparte, ce nu ținea seama de onor critica îndrituită. bun înțeles că referințele erau subtile, spuneau unii, făcînd legături din cele mai surprinzătoare și nelăsînd nimic la voia întîmplării. de fapt nu citeam, adică nu citeam cuvînt cu cuvînt, nu le vedeam, dacă-mi plăcea intram suferind la fel ca personajele principale, mă rog, nu pînă la lacrimi, asta a fost ceva mai tîrziu, cînd creierul m-a cam lăsat de izbeliște, și mă trezeam peste jumate de carte în aceiași poziție, înțepenit și mirat că decorul e dintr-o dată cu totul și cu totul altul. bun înțeles că eram peste cei din clasă, care nu prea ieșeau din programă, dar nici nu învățam peste tot, iar încrederea mea în ceea ce citisem, mai precis în ceea ce înțelesesem de multe ori aiurea, mă făcea să intru în conflict cu profesorii, pe care îi taxam de fiecare dată cînd mi se părea că bat cîmpii. evident că erau unii care mi-au întors favoarea mulți ani la rînd, dar nu-mi păsa. taică-meu ce se mai întrista cînd veneam acasă cu note nu tocmai vesele, iar faptul că nu luam zece la purtare pentru el era o catastrofă. obiceiul acesta de a-mi închipui lucruri mi-a jucat deseori feste avînd o memorie fotografică foarte bună. n-am selectat niciodată ce era adevărat, de ceea ce nu se-ntîmplase niciodată. părerea mea, mai tîrziu joc trufaș, era prima aleasă, deși recunoșteam dacă făcusem cumva vreo eroare. cu toate admiterile propriilor mele greșeli, imaginile, să le spunem false, m-au urmărit toată viața mai vii, mai colorate, decît tot ce mi se întîmplase în realitate. realitate? hm…


[1] cetatea în apus cu luminile aprinse. nori portocalii și grași, benzi albăstri de cer nedesenate peste asfaltul lucios, negru și umed. eram într-o arcă la final de ianuarie și mergeam către tine de parc-ar fi fost miez de mai, cînd înfloresc castanii-ntr-un paris neștiut. oameni-și aduseseră visele perechi în loc de animalele de demult, ce dispăruseră de milenii. doar noi pluteam îmbrăcați în vată de sticlă, unul către altul în antice geometrii.

Lasă un răspuns

