aspecte inedite din viața lui

[partea a treia din scrisorile către prietenul lui. părerile autorului sunt ciudate pentru un membru de partid, ceea ce denotă o relaxare evidentă în primirea cadrelor selectate dintre studenți și intelectuali.]

Hai noroc bun!

Să dea dracu-n ea de țară că metrul pătrat e plin de proști. Eu nu pricep de ce nu avem de niciunele, ne plîngem continuu și o dăm de gard. Nici eu nu-s altfel, dar mă simt incomod. Nu-i vorbă că-n Israel m-a luat careva la refec. Discuțiile în general sunt pentru excursioniști și imigranți. Nici Rifca sau Mihail, care tace aproape tot timpul zîmbind, de-ți vine să crezi că în orice moment te ia la mișto, dar e doar felul său de a fi amabil, nu m-au întrebat de situația din țară. O știau prea bine, au plecat acum doi ani. Problema mea e că nu le mai păsa. Evident că nici eu n-am insistat asupra subiectului, deși credeam că or să tabere pe mine pentru noutăți. N-a fost de loc așa, iar cu cei plecați de mai mult timp, nici nu s-a pus problema. Îi doare-n cur. Ei au scăpat, o duc bine și li se rupe. La început am fost cam amărît, dar mai apoi, gîndindu-mă bine, mi-am dat seama că vina e a noastră a celor care am rămas. Ei nu pot să facă nimic, au crescut în România, unde cultura „descurcatului” te secătuiește, iar ei sunt scăpați acum. Au casă, mașină, tot ce le trebuie pentru un trai decent, de ce ar lupta pentru noi, cînd nu facem decît să bîzîim pe la colțuri? E normal. Cred că așa o să fac și eu cînd voi pleca. Nu știu dacă ți-am spus, dar cînd am văzut-o pe nevastă-mea la revenirea din Israel, n-am ezitat și i-am spus că emigrăm. De asta am și venit aici. Să văd unde pic. Și-mi place. Îmi plac căldura, culorile aprinse, zgomotoșenia orașelor și mai ales a șukului (piață, poate ți-am mai spus), faptul că poți vorbi românește fără probleme, altfel te descurci în engleză, chiar aia prost vorbită, nimeni nu-ți spune dă-te la o parte și mai sunt multe altele. Mă rog. Poate sunt impresii de excursionist, dar mă-ndoiesc să fie altfel cu mult. Dar hai să-ți spun mai departe. De la Haifa trebuia să plec la Ierusalim, la prietena soacră-mii, Hana, care avea sarcina să mă plimbe-n orașul sfînt. Cînd am ajuns la stația centrală, mă uitam pe tabelele cu destinațiile autobuzelor și văd Națeret, adică Nazaret pe limba noastră. Era dimineață, așa că m-am decis pe loc. Hai la Nazaret. Drumul e relativ scurt și peisajul cam arid, deși vezi în tot locul grădini, palmieri sau flori. A, să nu uit. Există un sistem de irigație cu niște furtunașe negre ce lasă cîte o picătură de apă la rădăcinile plantelor. Le-am văzut. Asta pe lîngă faptul că au mare grijă de apă. Cred că fără grija asta ar fi deșert una două. Ajung la Nazaret și autobuzul mă lasă aproape de Catedrala Buneivestiri. N-am mai văzut catedrală pe două niveluri. Cel de jos e și cel mai spectaculos. Un soi de sală enormă din beton cu un loc luminat în centru. Acolo e grota Buneivestiri. Superb. Ideea de a nu orna nimic în afară de locul sfînt e excelentă. De acolo urci în catedrala propriuzisă, nouă, cu nimic mai spectaculoasă decît altele. În schimb arhitectura exterioară e minunată. Nu sunt în stare să ți-o descriu, dar îmbrăcămintea dintr-un soi de piatră gălbuie e perfectă. M-am întors la stația de autobuz și l-am luat spre Tveria, Tiberiada în grai biblic, spre surpriza soacră-mii căreia i-am dat un telefon și a rămas mută că eu mă plimbam în voie. A cam strîmbat ea din nas, dar nu te pui cu nebunul. La Tveria am văzut lacul, cîteva străduțe prin preajmă, dar cum nu era ceva evident după capul meu, m-am suit în vehicul direcția Ierusalim. Acolo a fost chiar foarte interesant.

Lasă un răspuns

