aspecte inedite din viața lui

[Presupunem că este un poem în proză scris pe curat. Mai existau și alte variante, pe care, dintr-o manipulare greșită, le-am pierdut. Tovarășul locotenent Mihai Pleșoiu a fost sancționat cu 10% pe trei luni.]

Salutare Mișule!

Îți pun acum un text scris pe cînd m-am întors de la Ierusalim.

 motto:

„Usca-mi-s-ar dreapta de te voi uita, Ierusalime!”
dintr-o rugăciune ebraică

1.

De aici.
de aici de unde privesc urzeala mișcătoare a mării, de pe tărmul acesta înalt ca un zid de cetate, începi.
De aici te simt pulsînd ca pe o inimă ce-adună în ea dorințe, vise, îndîrjiri, rugăminți și speranțe.
De aici sau de oriunde altundeva.

2.

Și se făcuse ziua a optsprezecea a lunii Tișri pe deasupra dealurilor tale sterpe și a văilor adînci, unde soarele-și aduna lumina-i nefirească, cînd te-ai înălțat înainte-mi strălucindu-mă.
Și m-am urcat pe munte să te cuprind.
Și m-ai sărutat din sărutările gurii tale.

3.

Pe străzile boltite am întîlnit neguțători de susan și de vin din Mițraim, oameni veniți să se roage și fete fecioare aduse din Lebanon pentru cămările regelui, cai arăbești și cavaleri din insula Malta purtînd zale argintii pe sub mantiile scumpe cu cruci albe, caftane negre și pălării cu blană de vulpe, piatră tocită și strigăte de-mbiere în cîte-un local cu miel la frigare, călugări pioși și romani sîngerii. Am văzut Sionul, Golgota și Domul Stîncii în faianță albastră, măslinii de sub veacuri și oameni în sandale ușoare din piele de capră, ziduri și năvala armatelor, bilețelele puse în Cotel și jertfele de dinaintea Sfintei Sfintelor. M-am amestecat cu toate, cu drumurile pelerinilor, cu băutura călătorilor, cu pitele locuitorilor și cînd s-a lăsat seara eram departe purtînd cu mine doar forfota aceea de chipuri.

4.

În liniștea drumului mi-a apărut ochii lor precum unicul ochi ce te-a clădit pentru a-i fi legămînt cu el însuși.

E scris direct sub impresia ce mi-a făcut-o orașul. Evident e un text emotiv pe care n-am să-l dau altcuiva din pricini lesne de-nțeles. Nici motto-ul nu reprezintă o trimitere, ci e doar o emoție de care nu mai știu cum am aflat, iar acum și aici e foarte dificil de găsit. O să mă duc la comunitate să văd dacă pot vorbi cu cineva. Amicii mei evrei sunt mai tămîe decît mine la capitolul Biblie, iar eu nu sunt vreun savant, așa că…

Lasă un răspuns

